Subodh Gupta
Hier soir je suis allée voir le spectacle Rassa de la compagnie Jhankar, qui était juste magique -d'ailleurs rebelote ce soir avec Chiranjib Chakrabarty et si y'a des amateurs c'est à la Cité de le Musique à Marseille à 20h30 (2 minutes à pattes de la gare Saint-Charles, et ce pour la modique somme de 10 euros, bref pas d'excuse).
Enfin, tout ça pour dire que pour inaugurer le premier post de cette belle année 2014, je me suis dit, allé, thématique indienne, et donc today, je vais vous présenter le travail récent de l'artiste indien Subodh Gupta, qui vit actuellement à New Delhi.
Voici ce que Subodh nous dit son travail :
"Les
peintures présentées dans cette exposition représentent selon moi une sorte de journal pour l'essentiel. J'ai eu l'occasion de voyager dans beaucoup de parties du monde, et de manger toutes sortes de cuisine locale
-il est intéressant de constater que parfois un restaurant en Italie sera
identique à celui que vous aurez probablement visité à
Delhi. Je retranscris mon voyage via la nourriture, créant des
archives visuelles. C'est une façon cartographier mes déplacements de l'Inde au reste du monde. Comme le titre "Note to self", le suggère, les peintures sont les jalons de repas pris et partagés, en un sens, ils sont autobiographiques.
Je n'ai jamais été un grand lecteur mais j'aime la poésie car j'ai la sensation qu'elle ouvre le monde. Pour moi, les miniatures de l'exposition -le buffet de cuisine en acier inoxydable, une cuillère pleine de ciment, et l'autre cuillère aux crânes de bronze-, et bien ces petites pièces ressemblent aux distiques ou dohas qui sont insérés dans de plus grands récits. Ils sont l'espace dans un espace, les zones particulièrement mises entre parenthèses dans le plus grand corpus de mon travail."
Voici un petit aperçu de sa dernière expo "Recent Works" qui a eu lieu fin 2013 -pour plus d'info le site de la galerie ici.
Note to self (II) - Subodh Gupta, 2013.
Note to self (IV) - Subodh Gupta, 2013.
Note to self (VII) - Subodh Gupta, 2013.
Note to self (X) - Subodh Gupta, 2013.
Aura - Subodh Gupta, 2013.
Swallow everything whole - Subodh Gupta, 2013.
Toughts (détail) - Subodh Gupta, 2013.
Morceaux choisis de l'analyse du professeur d'économie Arjun
Jayadev que l'on peut retrouver en intégrale et en anglais sur le site de la galerie :
Jootha
Two
ways of Seeing Jootha :
1.
The first morsel is to cut all delusions.
The second morsel is to maintain our clear mind.
The third morsel is to save all sentient beings.
May we awaken together with all beings.
- Buddhist meal chant
The first morsel is to cut all delusions.
The second morsel is to maintain our clear mind.
The third morsel is to save all sentient beings.
May we awaken together with all beings.
- Buddhist meal chant
2.
“Haa vu! Haa vu! Haa vu!
Aham annam aham annam aham annam !
Aham annado’ham annado’ham annadah !
Aha’m slokakrt aha’m slokakrt aha’m slokakrt !
Aham annam aham annam aham annam !
Aham annado’ham annado’ham annadah !
Aha’m slokakrt aha’m slokakrt aha’m slokakrt !
(I
am the food, I am the food, I am the food ! I am the eater of the
food, I am the eater of the food, I am the eater of the food ! I am
the maker of verse, I am the maker of verse, I am the maker of verse !)
-From
the Taittiriya Upanishad
There is something strikingly reflective and meditative about Subodh Gupta’s new work .The paintings depict the quiet end to a meal or coffee with used cups and plates and rumpled napkins against a stark background. But the meal has been had in solitude, and bears no trace of excess. That which is left over is spare, unadorned and scant. The overwhelming sense of impermanence through the crumbling of materiality suffuses the work. Eating is more than simply a vehicle for nourishment. Rather, in a more nuanced religious view it is a primal interaction with the entire phenomenal universe. It is not of surprise that there is something sacred about the process that is codified in many major religions. Gupta takes this on and slows down the process by being attentive to that part of the meal that is usually unremarked upon.
The
Bihari is here, but as the individual. Not the bearer of second tier
town personality, not the bearer of the memory of the
import-substitution past, not the commenter on materialist India, but
rather the reflective and mindful artist who wishes to slow the world
down and to achieve some sort of stillness in the midst of a chaotic
life.
The
sculptures that comprise part of the show are more vintage Gupta. An
oversized chandelier created of stainless steel buckets and
tube-lights sparkles and reflects in a noisy and tumultuous display
and provides a humorous and brio reminder of the artist’s unique
ability to represent middle India’s simultaneous impulses towards
tradition and new materialism
It
is also possible to read Jootha as providing a somewhat wry social
commentary and an indication of the distance between the self and the
other as well as of the continued differences in cultural
understandings of the place of the kitchen and of cooking and eating
in the Hindu context. The notion of cross contamination of utensils
or food through oral contact (or Jootha) is a pan Indian concept and
represents perhaps one of the strongest Hindu food taboos. At the
most fundamental level it denotes a critical cultural understanding
of the barrier between self and the other.
The
significance of the Shabari story in the Ramayana is that it explodes
this distinction precisely through the shattering of the taboo. The
barriers between caste and gender are removed by the sharing of
impure and half eaten fruits. The ambiguous rendering of this story
in different versions of the Ramayana speak to the ways in which the
taboo, even if shattered by a god, continues to haunt us.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire